توان نیوز
یکشنبه ۶ اسفند ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۲
منو اصلی
  • کد مطلب : 45524
  • تعداد نظرات : 0
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ بهمن, ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۵
  • سرویس : فرهنگی
  • گروه پل «باران بی‌ملاحظه» را روی صحنه برد

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، گروه موسیقی پل از سال ۹۴ فعالیت خود رو آغاز کرده و  تیرماه سال ۹۵ ...>

    به گزارش خبرنگار موسیقی فارس، گروه موسیقی پل از سال ۹۴ فعالیت خود رو آغاز کرده و  تیرماه سال ۹۵ اولین کنسرت رسمی خودش رو در سالن استاد فرشچیان اصفهان برگزار کرد و اجراهای دیگری همچون کنسرت در دانشگاه صنعتی شریف تهران و …داشته است. این گروه به تازگی طی دو شب در شهر اصفهان روی صحنه رفت.

    این کنسرت که با نام «باران بی ملاحظه» روی صحنه رفت ترکیبی بود از قطعات پیشین گروه با تنظیم جدید و برخی قطعات که برای اولین بار به اجرا در میء‌آمد. این اجرا در دو پارت به روی صحنه رفت که شامل پارت اول: دستگاه نوا و رهاب، باران بی ملاحظه، من خراب،هفت ضربی نوا، تکنوازی تار، تصنیف غلام قمر و در پارت دوم: قطعاتی در آواز دشتی، اصفهان، ماهور و بیات ترک بود.

    اجرای گروه پل را می توان به عنوان موسیقی اصیل ایرانی درنظر گرفت اما نه محدود به ردیف نوازی و تنظیم تک صدایی مرسوم در گروه های ایرانی. گروه پل همانطور که در انتخاب نامش این ملاحظات را در نظر گرفته به فراخور مخاطب و زمانه خود نگاهی ویژه به موسیقی ایرانی دارد و از قابلیت ها و جذابیت های نهفته در این موسیقی بهره فراوان برده تا بتواند در این بازار متنوع موسیقی که از پاپ و راک تا موسیقی تلفیقی در همه سطوح درآن یافت می‌شود مخاطب خود را از عموم مردم پیدا کند.

    مهران خلیلی که پرورش یافته موسیقی ردیفی است و نزد اساتید بسیاری همچون محمدرضا لطفی و داریوش طلایی هنرموسیقی آموخته است در انتخابی برادران اصفهانی الله دادیان را در ترکیب اصلی گروه و حتی در خوانندگی آواز قرار داده است تا بتواند به ترکیبی نو از مکتب اصفهان و آنچه به اصطلاح موسیقی هنرستانی (مکتب وزیری) است دست یابد. این ترکیب با انتخاب برخی ملودی های محلی و کار خلاقانه بر روی آن از این نیز فراتر رفته و تمامیت موسیقی ایرانی را از نظر لحن و گستره صوتی دربر میگیرد.

    اسماعیل الله دادیان خواننده گروه پرورش یافته مکتب موسیقی اصفهان است و سالها شاگردی استاد علی اصغر شاهزیدی او را گزیده کار و حساس به اصالت و عیار سنجی بالای موسیقی کرده است. این خواننده علی رغم تسلط بر آوازها و ایجاد الحان مختلف با تحریرهای خاص این مکتب توانسته نگرش خود به موسیقی و شعر را در اجرای تصانیف و تنظیم های مختلف قطعات نیز نشان دهد تا مخاطب با شنیدن موسیقی توأمان بر شعر نیز تأمل کرده و با معنای آن نیز تعامل برقرار کند.

    از دیگر خصوصیات این اجرا و رپرتوار باران بی ملاحظه باید به تنوع ریتم ها و استفاده درست از سازهای کوبه ای در ریتم های مختلف اشاره کرد. مسأله ای که دو نوازنده کوبه ای سازهای بندیر و دف و نیز تمبک توانستند از پس اجرای آن برآمده و مخاطب را مجذوب اجرای خود سازند. تنوع ریتم اما تنها محدود به دو نوازی ها و تک نوازی ها نبود و در دل قطعات و تصانیف نظیر قطعات هفت تایی یا تصنیف غلام قمر خود را نشان می داد.

    در مجموع باید اجرای باران بی ملاحظه را از اجراهای خوب امسال در شهر اصفهان دانست. شهری که امسال اجرای ارکستر ملی به همراهی آواز استاد شاهزیدی در تابستان در مجموعه کاخ چهل ستون آغازی خوب را برای آن رقم زد تا در زمستان امسال هم همچنان تنور کنسرت های ایرانی با اجرای شاگردان این استاد صاحب سبک در آن گرم باشد.

    انتهای پیام/ 

     

    برچسب ها :
    دیدگاه کاربران
    *

    ایمیل شما برای همه نمایش داده نخواهد شد.

    *

    از نوشتن نظرات با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

    *

    از ارسال نظرات غیر مرتبط با متن خبر , تکرار نظرات دیگران , توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمائید.

    *

    نظراتی که حاوی تهمت و بی احترامی به مقدسات مذهبی , ادیان الهی , مسئولان کشوری , اقلیت های قومی و مذهبی و مغایر با عرف و قوانین جاری کشوری باشد منتشر نخواهد شد.


    ارسال دیدگاه

    *

    *

    *

    پیشخوان روزنامه
    پربیننده ترین ها
  • 24 ساعت گذشته
  • هفته گذشته
  • ماه گذشته
  • آخرین خبر
    تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
    شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده حامی معلولین کشور
    طراحی سایت سئو