توان نیوز
چهارشنبه ۲۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۷:۱۳
منو اصلی
  • کد مطلب : 17933
  • تعداد نظرات : 0
  • تاریخ انتشار خبر : ۳ شهریور, ۱۳۹۶ - ۰۵:۲۷
  • سرویس : اجتماعی
  • شخصیت شناسی با خودرو

    شخصیت شناسی با خودرو  شهرام شیرکوند- بخش اجتماعی تبیان شعار معروف تیلمن وهابز اینست كه یک فرد به همان طریق رانندگی می‌کند که زندگی می‌کند، می‌تواند حاوی تلویحات فوق‌العاده مهمی در زمینه تاثیرات اجتناب‌ناپذیر ویژگی‌های شخصیتی بر رفتار رانندگی باشد. از جمله مسایل و مشکلاتی که امروزه تمامیت جسمی و آسایش عموم مردم را در ...>

    شخصیت شناسی با خودرو 

    شهرام شیرکوند- بخش اجتماعی تبیان

    شخصيت شناسی با خودرو

    شعار معروف تیلمن وهابز اینست كه یک فرد به همان طریق رانندگی می‌کند که زندگی می‌کند، می‌تواند حاوی تلویحات فوق‌العاده مهمی در زمینه تاثیرات اجتناب‌ناپذیر ویژگی‌های شخصیتی بر رفتار رانندگی باشد. از جمله مسایل و مشکلاتی که امروزه تمامیت جسمی و آسایش عموم مردم را در شهرهای بزرگ به مخاطره انداخته، مسئله وقوع و افزایش آمار جرایم ناشی از تخلفات رانندگی است. این امری بدیهی است كه نحوه رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر و مدل آن می تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد زیرا چگونگی رانندگی با اتومبیل بخوبی نشان دهنده وجوه مختلف شخصیتی ، رفتاری و درک یک انسان است .  

    رابطه شخصیت فردی و رانندگی  

    امروزه استفاده از خودرو و رانندگی به یکی از ضرورت های زندگی بشر تبدیل شده است. در کشور ما از چند دهه پیش خودرو از یك وسیله تجملی و تفننی به یک نیاز تبدیل شده است. بنابراین آداب رانندگی هم مانند آداب معاشرت اهمیت یافته است.گرچه قوانین راهنمایی و رانندگی کلیات این آداب را مشخص می کند، اما موضوعات جزیی تر و حتی رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی تابع وضعیت زیستی روانی اجتماعی راننده است. مسایلی از قبیل ابتلا به بیماری یا نقایص جسمی (نارسایی دید، نارسایی شنوایی و…)، بیماری های روانی و وضعیت شخصیتی، شرایط محیطی و فرهنگی (سر و صدا، گرما، رقابت و…) بر رفتار رانندگی تاثیر می گذارد. برخی از این متغیرها فردی و برخی گروهی است. تعدادی از آنها جنبه درونی دارند و تعدادی جنبه بیرونی. مثلا” ظرفیت خیابان ها و جاده ها و تناسب آنها با تعداد خودرو وضعیت مهندسی گذرگاه ها، وجود علایم هشداردهنده مناسب و وضعیت جوی که همه بر نحوه رانندگی تاثیر می گذارند، از عوامل بیرونی محسوب می شوند .برخلاف تصور برخی از افراد، نحوه رانندگی با اتومبیل بیش از ظاهر و مدل آن می‌تواند فرهنگ و سطح اجتماعی فرد را نمایان سازد.

      در واقع نحوه رانندگی، نمونه ای بارز از اخلاق اجتماعی اشخاص است چرا که رعایت قانون و مقررات ، احترام به حقوق دیگران ، آستانه تحمل فردی در مقابل محرک های ترافیکی ، نمونه های از رفتار اجتماعی راننده می باشد که در هنگام رانندگی ناخود آگاه از شخصیت واقعی او منعکس می شود. آمار نشان می دهد که ۹۰ تا ۹۵ درصد تصادفات، رفتار انسان، عامل تعیین کننده اصلی است و رفتارهای ضد اجتماعی با خشونت در رانندگی و نحوه رانندگی خشن نیز با تصادفات رابطه داشته است. متخصصان ترافیک معتقدند، بیش از ۹۰ درصد تصادفات تا اندازه ای به دلیل شخصیت راننده و وابسته به رفتارهای راننده است و رانندگی مخاطره آمیز سبب نتایج منفی می شود.

     رانندگی خطرناک شامل رانندگی رقابت جویانه ( لذت بردن از مانور دادن در میان دیگر رانندگان ) رانندگی خطرپذیر ( پذیرش خطرات رانندگی برای هیجان و لذت ) ، رانندگی همراه با خطر پذیری بالا (سرعت و سبقت ناگهانی ) ، رانندگی پرخاش جویانه (مانند رانندگی با فاصله کم از دیگر خودروها ی دیگر که اغلب به منظور تنبیه رانندگان دیگر صورت می گیرد) ، گاز دادن از روی خشم ، ژست های خشمناک و نگرش های مزبور و ویژگی شخصیتی که گسترش این رفتار ها ، ایمنی را به طور جدی تهدید می کند و نشانه ضعف فرهنگی و عدم کنترل فردی است.

    احترام به قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت قوانین از سوی رانندگان خودروها شخصیت آنان را نزد دیگران معتبر می سازد. در واقع رانندگی عبارتست از رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران؛  همواره باید باور داشته باشیم كه با عدم رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و نمایش های خطرناك با وسایل نقلیه شخصیت مان نزد دیگران تضعیف می شود و موجب ترویج توسعه فرهنگ غلط رانندگی در بین اطرافیان و اعضای خانواده بویژه كودكان می شویم .

    در این راستا بررسی‌های متعددی درخصوص رابطه بین ویژگی‌های شخصیتی و رفتار رانندگی صورت گرفته است. بنظر می‌رسد عناصر خاصی از شخصیت باعث رفتارهای قانون‌شكنانه در رانندگی می‌شود. از این‌رو این رفتارها منجر به برآورده شدن برخی از نیازهای شخصی فرد گردیده ، هرچند كه با سیستم قانونمند محیط اطراف مغایرت دارد. برخی ازجوانان با رفتار رانندگی پر مخاطره درگیر هستند كه آمار تصادفات آنان بیانگر این موضوع می‌باشد. ویژگی‌های شخصیتی این افراد به احتمال قوی در بروز رفتارهای پرخطر دخیل می‌باشد كه برای بسط و توسعه سیاست‌های ایمنی ترافیك نیاز به توضیح و بررسی بیشتر دارد تا راه‌حل‌هایی برای كاهش درصد تصادف و مرگ‌و میر پیدا شود. اخیرا” با افزایش توجه افراد به اتومبیل، رفتارهای عجیبی از بعضی رانندگانی كه سعی دارند با اتومبیل یا شیوه رانندگی خود، نظر دیگران را جلب كنند، سرمی‌زند. آنها معمولا” با سرعت و سبقت غیر مجاز و هراس‌انگیز و انجام حركات نمایشی در محل‌هایی كه رانندگان معمولی و خانواده دیگران در آن رهگذرند، لجبازی با دیگر رانندگان، سعی بر جذب افراد خاص و جلب توجه اطرافیان دارند،اما این كار نه‌ تنها جذاب و شاهكار نیست بلكه نشانه ضعف فرهنگی و عدم كنترل فردی نیز به شمار می‌رود. در هیچ كجای قوانین رانندگی یا اجتماعی درج نشده است كه استفاده از سیستم صوتی پرقدرت همچنین استفاده از شیشه‌های تیره، یا لامپ‌های غیر مجاز، سرعت و سبقت‌های حادثه‌آفرین و خطرناك، نصب بوق‌های گوشخراش و استفاده عمدی و بی‌مورد از آنها، اتومبیل و رانندگی افراد را به نوعی هنر و افتخار تبدیل می‌كند. برخلاف تصور این افراد، احترام به قانون و مقررات رانندگی و رعایت آنها، نوعی هنر است كه موجب اعتبار شخصیت این رانندگان  نزد دیگران می گردد. عدم توجه به فرهنگ رانندگی موجب بروز اشتباهات متعددی می‌شود كه جوانب مختلف رفتاری را خدشه‌دار می‌كند. مثلا” فردی كه به قانون و مقررات رانندگی توجه نمی‌كنداز ضعف فرهنگی و تربیت غلط اجتماعی خود نشان به میان آورده است.

     شخصیت شناسی از طریق رنگ خودرو

    تحقیقات نشان می‌دهد كه انتخاب رنگ خودرو با روحیه و شخصیت افراد در ارتباط است. در این مسئله که انسان ها در طول تاریخ همواره در تلاش بوده اند تا بتوانند شخصیت افراد را از روی مصادیق و نشانه های محیطی پیش از برقرار کردن روابط تشخیص دهند شکی نیست. همچنین انسان ها همواره تلاش کرده اند در مورد چگونگی رفتار و اخلاقاطرافیانشان نیز حدس های فراوانی بزنند. بی شک این شناخت از جنبه گوناگون، تاثیرات بسیاری در نحوه شکل گیری رابطه ها گذاشته است و کمک های فراوانی به نحوه شکل گیری روابط کرده است . این نکته می بایست همواره مورد توجه قرار گیرد که خانواده تاثیر بسیار مهمی در روح و روان افراد می گذارد.این بدین معناست که چگونگی پرورش اعضای خانواده در نوع نگاه آنان و رنگ دلخواهشان تاثیر گذار است، همچنین محیطی که در آن بزرگ می شوند و اینکه تحت تاثیر کدام عوامل روحی و فکری بوده اند سبب می شود که رنگ مورد نظر افراد متفاوت باشد، اما نباید این مسائل فراموش شود که افراد با توجه به روحیات و حالت های رفتاریشان رنگ مورد علاقه شان را برای تمامی اشیاء مورد استفاده شان انتخاب می کنند.

     سبز و آبی ؛ رانندگی با سرعت مجاز

    انسان‌های به روز و مدرن، رنگ آبی تیره را برای خودروی خود انتخاب می‌كنند.افرادی که رنگ خودروشان را سبز یا آبی انتخاب می کنند، ترجیح می دهند در محدوده شهر و در هر لحظه سرعت مجاز را رعایت کنند زیرا این رنگ محبوب خانواده ها است.رانندگان خودرو های سبز یا آبی رنگ علاقمندند که همیشه مراقب دیگران به خصوص اطرافشان باشند و توازنی را در رانندگی و موقعیت خانوادگی شان به وجود آورند. این نکته جالب است که بدانیم این افراد به طور معمول حاضرند مدت ها برای رنگ مورد علاقه شان در نوبت خرید خودرو بمانند، زیرا این دو رنگ را در هر شیئی نشانه آرامش و صبوری می دانند.روانشناسان بر این باورند که این اشخاص روی هم رفته افرادی صبور و در عین حال، بسیار خانواده دوست هستند. آن دسته از افرادی كه به رنگ سبز علاقه‌مند هستند، بسیار مثبت اندیشند.

     زرد ؛ افراد باهوش، متفکر و خلاق

    بی شک شما نیز متوجه این مسئله شده اید که تنها یکی از صد خودروی موجود در جاده ها، زرد رنگ است ( البته بدون در نظر گرفتن تاکسی ها ! ) و بنابر تحقیقات انجام شده از سوی مرکز مطالعات روانشناسی انگلیس، رانندگان اتومبیل های زرد رنگ در نوع خود بسیار منحصر به فرد هستند.آنها به طور معمول افرادی باهوش، متفکر، خلاق، دوست داشتنی، سرزنده و شاداب هستند و از هر فرصتی برای نشان دادن این سر زندگی به دیگران استفاده می کنند. زرد همچنین نشانه عشق و علاقه بسیار به کسانی است که دوستشان دارند. حال این سوال مطرح می شود که در ایران چند نفر خودروشان از این رنگ بهره مند است ؟ آنهایی كه با خودروی زردرنگ رانندگی می‌كنند خیلی سرحالند و شخصیت آنها مانند روز‌های آفتابی داغ و سوزان است. البته كارشناسان می‌گویند آنهایی كه رنگ زرد و قرمز را برای خودروی خود انتخاب می‌كنند، نسبت به سایرین اعتماد به نفس كمتری دارند.

     سفید ؛ رانندگی با اعتماد به نفس زیاد

    روان شناسان معتقدند كه رنگ سفید، رنگ تعادل است، رنگی که در بسیاری از خودرو ها دیده می شود. رانندگان این خودروهای سفید رنگ، دوست دارند سریع ترین رانندگان جاده ها باشند. این افراد همچنین تمایل دارند با اعتماد به نفس بسیار زیاد در جاده رانندگی کنند، حالتی که شاید نیمی از رانندگان نیز از آن برخوردار نباشند .برخی از روانشناسان بر این عقیده اند که سفید، رنگی است که می تواند جلب توجه کند و این رنگ در ماشین ها- به رغم آنکه زیاد است – همین حالت را دارد.

     نقره ای ؛ خونسرد آرام و متین

    کارشناسان گفته اند علت اینکه ماشین های نقره ای رنگ کمترین آمار تصادفات و حوادث را از آن خود کرده اند یا به خاطر این است که رنگ شان خیلی خوب در جاده ها دیده می شود یا آرامش ناخواسته رانندگانشان است، اما تحقیقات نشان داده رانندگان خودرو های نقره ای رنگ، بیشتر از دیگر رانندگان میل دارند همیشه خونسرد، آرام و متین باشند.شاید به همین خاطر میزان تصادفات و حوادث پیش آمده برای این رنگ از خودروها حداقل است و رکورد پایین بودن آمار تصادفات را نسبت به خودرو های رنگ دیگر از آن خود کرده اند.

    طلایی ؛ رانندگانی بسیار مودب

    رانندگان خودروهای طلایی رنگ بدون تردید بسیار مودب و با نزاکت بوده و همیشه در تلاش اند تا به هنگام رانندگی نیز ادب را رعایت کرده و حد فاصل قانونی را با ماشین جلویی رعایت کنند.در واقع اگر در جاده یک ماشین طلایی ببینید، مطمئن هستید که راننده آن رعایت فاصله قانونی را کرده و می توانید با اطمینان خاطر جلوی آن ماشین یا پشت سر آن حرکت کنید.این راننده ها به لحاظ شخصیتی در محل کار نیز همیشه شرایط خوبی را برای خود فراهم می کنند.

     قرمز ؛ رانندگانی بی توجه

    و اما خودرو های قرمز رنگ، محققان بر این عقیده اند که رنگ قرمز نیز شخصیت خونگرم و پر جنب و جوش رانندگان را نشان می‌دهد. ناخود آگاه مردم را به فکر سرعت، بی احتیاطی و بی پروایی می اندازند. در ضمن رنگ روشن آن باعث می شود که در جاده راحت تر به چشم آید.رانندگان خودروهای های قرمز رنگ بسیار پر انرژی، فعال، پویا و در صحبت کردن بسیار سریع تر از دیگر رانندگان هستند. شاید به همین علت باشد که بسیاری از ماشین های مسابقه، قرمز رنگ هستند. البته آمار تصادف این خودرو ها حائز اهمیت است که بیشتر روان شناسان علت آن را بی توجهی و هیجان رانندگان این خودروهای قرمز رنگ می دانند.

     سیاه ؛ محبوب تجار

    در کشور های اروپایی رنگ سیاه بسیار استفاده می شود. رانندگان ماشین های سیاه رنگ به طور معمول بسیار شتاب زده هستند و در بیشتر مواقع بر اساس حدس و گمان خود عمل می کنند. به گفته روان‌شناسان، رنگ مشكی نماد غرور و قدرت راننده خودروست و البته انسان‌های افسرده‌تر این رنگ را انتخاب می‌كنند. بنابراین بدون اینکه متعجب شوید، باید بدانید که این رنگ خودرو ، بهترین و محبوب ترین رنگ منتخب برای تجار است اما در عین حال خودروی مشكی رنگ، بیش از دیگر ماشین ها با حوادث غیر مترقبه و تصادفات کوچک و بزرگ درگیر می شوند؛ شاید علت این امر را در تاریکی مطلقی که در این رنگ ها موج می زند بتوان پیدا کرد. در هر صورت از نظر روانشناسان این رنگ خودرو چندان مناسب تلقی نمی شود و احتمال بروز حوادث را افزایش می دهد.

    شخصیت انواع خودروها

    مطالعه ای جدید درباره خودروها نشان می دهد در کشورهایی که تنوع خودرو در آن زیاد است، خودروهایی که افراد انتخاب می کنند به خوبی بیانگر نوع شخصیت آنها است زیرا افراد در هنگام انتخاب بر اساس شخصیت خودروها آنها را انتخاب می کنند. محققان به تازگی دریافته اند كه انسانها به صورت ناخودآگاه ساختارهای شخصیت انسانی را به خودروها ارتباط می دهند و معتقدند خودروهایی با صفحات مشبک بزرگتر و چراغ های باریک تر، خودروهایی پرخاشگر و سلطه جو هستند در حالی که خودروهایی با شیشه های جلویی بزرگ ، صورت هایی کودکانه و شاد دارند.

    این تحقیق می تواند واکنش متفاوت راننده ها را نسبت به خودروهایی که در اطرافشان می بینند توضیح داده و بیان کند كه چرا دیدن برخی از خودروها در رانندگان واکنش های شدید ایجاد می کند.بر اساس نتایج این تحقیقات خودروهایی نیز از ویژگی های شخصیتی مختص خود برخوردار هستند. برای مثال خودروهای “کرایسلر کراسفایر”، BMW 645ci  و “شاران VW“ در دسته خشمگین ترین خودروها قرار دارند. “دیاهاتسو ” خودروی کوچک ژاپنی نیز بعنوان غمگین ترین خودرو شناخته شده است. خودروهای شرکت “می باخ” آلمان در کنار خودروهای BMW 3، BMW 5  و BMW645 ci در دسته خودروهای سلطه گر قرار دارند و خودروهایی که از چهره های کودکانه برخوردارند، “نیسان میکرا” و “تویوتای آیگو” معرفی شده اند. بر اساس این گزارش ، خودروی فولکس واگن سوسکی شادترین خودرو معرفی شده در حالی خودروی مرسدس سری E بعنوان یکی از عصبی ترین خودروهای جهان شناخته شده است. متعادل ترین خودرویی که در این مطالعه به آن اشاره شده خودروی “وکسهال آسترا” است.

    به طور خلاصه در مورد شخصیت خودروها عنوان شده كه خودروی “می باخ” با شخصیت سلطه جو ، “کرایسلر ۳۰۰C” با شخصیت مردانه ، ” نیسان میکرا” با شخصیت زنانه ، “تویوتا آیگو” با شخصیت کودکانه، “کیا پیکانتو” با شخصیت غمگین،  BMW 3″ ” با شخصیت بالغ، “کرایسلر کراسفایر” با شخصیت خشمگین، “فولکس سوسکی” با شخصیت شاد شناخته شده اند .

    نابسامانی های روانی و رانندگی

    بخشی از نابسامانی های روانی که با موضوع رعایت یا رعایت نکردن آداب صحیح رانندگی ارتباط نزدیک تر دارد، نابسامانی های شخصیتی خوشه «ب» است که شامل «نابسامانی های شخصیتی مرزی»، «خودشیفته»، «ضداجتماعی» و «نمایشی» (هیستریونیک) می شود.

    از ویژگی های شخصیت مرزی، احساس ملال و ناسرخوشی است که بیمار برای رفع آن می کوشد به دنبال ماجراجویی و کارهای پرهیجان برود. رانندگی سریع، بی پروا و زیر پاگذاشتن مقررات راهنمایی از کارهایی است که بیمار مبتلا به نابسامانی شخصیتی مرزی انجام می دهد. از آنجا که رفتارهای تکانشی و تحریک پذیری و تمایل به آسیب به خود در شخصیت های مرزی بالاست، این بیماران از نظر رانندگی زمینه بروز مخاطرات فراوانی را برای خود و دیگران فراهم می کنند پس شناخت و درمان آنها ضروری است. 

    مبتلایان به نابسامانی شخصیت ضداجتماعی، به ایمنی و سلامت خود و دیگر مردم اهمیت نمی دهند، از قانون شکنی لذت می برند، تحریک پذیر و پرخاشگرند، با کوچک ترین بهانه ای به سمت دیگری هجوم می برند و خودرو در دست آنها تبدیل به آلت قتاله ای می شود که در خدمت انگیزه های تبهکارانه قرارمی گیرد. عبور از چراغ قرمز، سبقت غیرمجاز، تخطی از سرعت قانونی، توهین به رانندگانی که قوانین راهنمایی را رعایت می کنند، رانندگی خلاف در خیابان های یکطرفه و ناسزاگویی به رانندگانی که مسیر مجاز را طی می کنند، از کوچک ترین کارهایی است که رانندگان با شخصیت ضداجتماعی انجام می دهند. این رانندگان به احتمال زیاد با این رفتارهای ضداجتماعی، بیماری خود را به وضوح اعلام می کنند. زمانی که می خواهید از خودرو که راننده آن مشغول صحبت با تلفن همراه است و خط عبور را با سرعت کم و حرکات پیچ در پیچ سد کرده است، سبقت بگیرید با ممانعت راننده مواجه می شوید، این رفتار ضداجتماعی احتمالا” حکایت از ابتلای راننده به شخصیت ضداجتماعی دارد.این افراد از خلاف ها و جرایم رانندگی خود احساس پشیمانی نمی کنند بلکه می کوشند آن را توجیه کنند.

    در بین نابسامانی های شخصیتی دیگر ، تمایل به جلب توجه و تحسین دیگران که شامل نوع و ظاهر خودرو نیز می شود، قابل ذکر است. افراد خودشیفته و دارای شخصیت نمایشی (هیستریونیک)، نیاز دارند با سوار شدن بر اتومبیل های گرانقیمت و پرزرق و برق توجه دیگران را به خود جلب کنند. گرچه این وضع را به همه موارد نمی توان تعمیم داد، اما احساس کهتری (حقارت) باعث می شود افراد بخواهند با توسل به آرایه ها و زیورهای ظاهری، خود را توانا، معتبر و متمایز از دیگران نشان دهند. در غیر این صورت نیازی نیست که فردی که فقط در خیابان های شهر رانندگی می کند، یک هیولای شاسی بلند چهارچرخ متحرک را سوار شود.

     پژوهشی که حدود بیست سال پیش در ایالات متحده آمریکا انجام گرفت، نشان داد بیشتر خریداران اتومبیل های پرزرق و برق کادیلاک و کرایسلر را سیاهپوستان تشکیل می دادند و بالاترین درصد خریداران اولدز موبیل که از نظر قیمتی در رده متوسط بودند، پزشکان و وکلای دادگستری که از نظر امکان مالی و اعتبار اجتماعی در درجه بالایی بودند و طبعا نیازی نمی دیدند که بخواهند با اتومبیل گران و پرزرق و برق اعتباری برای خود کسب کنند.

    رنگ های نامأنوس، بوق های گوشخراش، رینگ ها و لاستیک های بیرون زده از گلگیرها و رانندگی سریع و نمایشی همه یک چیز را فریاد می زند: «تو را به خدا به من توجه کنید، من هم کسی هستم!» جوانی که امکان عرض اندام در زمینه های درسی، فرهنگی، ورزشی و اجتماعی ندارد، می کوشد با تکیه بر ظواهر، از جمله اتومبیل، خود را بنمایاند. جوان یا فرد میانسالی که مرتب می خواهد از دیگران سبقت بگیرد و هر جای خالی را در خیابان سریع پرکند و جلوتر برود، به زبان نمادین می گوید: «من در زندگی واقعی از دیگران عقب افتاده ام و اکنون با این سبقت گرفتن ها و سریع رفتن ها می خواهم خود را تسکین بدهم.»

     پژوهش ها بیانگر این نكته هستند که بین رفتار رانندگی و عامل شخصیتی وظیفه‌شناس رابطه‌ی معکوس وجود دارد و این بدان معناست که هر چه ویژگی شخصیتی وظیفه‌شناس در افراد بیشتر باشد احتمال انجام رفتار پرخطر رانندگی پایین‌تر می‌آید. عامل وظیفه شناسی با ویژگی‌هایی چون نظم و ترتیب، تمایل به پیشرفت، خویشتن‌داری، محتاط بودن، درستکاری، آینده‌نگری و خوش قولی همراه است. بنابراین کسانی که در این عامل نمره‌ی بالاتری کسب می‌کنند، دارای ویژگی فوق هستند و از آنها انتظار می‌رود که قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کنند.نتایج این تحقیق حاکی از آن است که بین ویژگی شخصیتی توافق و رفتار رانندگی رابطه‌ی معکوس وجود دارد. افرادی که از عامل توافق پذیری پایینی برخوردارند تحریک پذیری بالا و ثبات هیجانی کمتری در آنها مشاهده می‌شود. بنابراین انتظارمی‌رود این افراد رفتارهای مخاطره آمیز بیشتری داشته باشند .همچنین نتایج این بررسی ارتباط منفی و معکوس بین سن با رفتار رانندگی را نشان داد و این بدان معناست که رانندگان جوان فاقد دانش لازم هستند و این امر ممکن است خطراتی برای آنها ایجاد کند ضمن اینكه  بین تعداد تصادفات با تخلفات رانندگی رابطه‌ی مثبت و معنی‌داری وجود دارد و این بدان معناست که افرادی که تصادفات بیشتری دارند تخلفات رانندگی بیشتری نسبت به بقیه از خود نشان می‌دهند.

    نتیجه

     احترام به قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و رعایت قوانین از سوی رانندگان خودروها شخصیت آنان را نزد دیگران معتبر می سازد. در واقع رانندگی عبارتست از رعایت قانون و مقررات و رعایت حقوق و حریم دیگران؛  همواره باید باور داشته باشیم كه با عدم رعایت قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی و نمایش های خطرناك با وسایل نقلیه شخصیت مان نزد دیگران تضعیف می شود و موجب ترویج توسعه فرهنگ غلط رانندگی در بین اطرافیان و اعضای خانواده بویژه كودكان می شویم . 

    تحقیقات متعدد نشان می‌دهد كه ویژگی‌های شخصیتی در رانندگی پر مخاطره نقش دارد.با توجه به شیوع رفتارهای حادثه‌ساز رانندگی و رانندگی‌های پرمخاطره و همچنین ازدیاد تصادفات در بین رانندگان جوان پیشنهاد می‌گردد؛ شناسایی رانندگان پرخطر، ارائه مشاوره و راهنمایی و آموزش اختصاصی به آنان از طریق مشاورین روانشناسی و پلیس در اولویت قرار گیردو رانندگان پرهیجان برای حضور در فضاهای كنترل شده همچون پیست های اتومبیلرانی، موتورسواری تشویق شوند . این امر سبب ارضای نیازهای هیجانی آنان شده و به این ترتیب رفتارهای رانندگی پرمخاطره و هیجانات رانندگی پرخطر آنان را در بزرگراه‌های شهری و آزادراه‌های خارج از شهر شدیدا” كاهش خواهد یافت. بنظر می‌رسد که افزایش تجربه رانندگی و ارضاء انگیزه‌های تجربه‌جویی و هیجان‌خواهی در محیط‌ های کنترل شده می‌تواند به کاهش تخلفات رانندگی کمک کند.


    منابع

    ۱-   دکتر فدایی، فربد، آنچه روان پزشکان از رانندگی شما می فهمند) روانشناسی شخصیت رانندگی( ، روزنامه سلامت، ۳۱ خرداد ۱۳۹۱،

    ۲-     دكتر اسماعیلی، علیرضا، شخصیت فردی و رانندگی، جام جم آنلاین، ۰۹ بهمن ۱۳۸۹،

    ۳-     شخصیت شناسی از روی رنگ ماشین ، مجله اینترنتی تالاب،

    ۴-     شخصیت انواع خودروها، سایت های تخصصی خودرو ، pars-khodro.com،

    ۵-     تاثیرشخصیت فردی درفرهنگ رانندگی، پایگاه خبری پلیس ایران.

     

    دیدگاه کاربران
    *

    ایمیل شما برای همه نمایش داده نخواهد شد.

    *

    از نوشتن نظرات با حروف لاتین (فینگلیش) خودداری کنید.

    *

    از ارسال نظرات غیر مرتبط با متن خبر , تکرار نظرات دیگران , توهین به سایر کاربران و ارسال متن های طولانی خودداری نمائید.

    *

    نظراتی که حاوی تهمت و بی احترامی به مقدسات مذهبی , ادیان الهی , مسئولان کشوری , اقلیت های قومی و مذهبی و مغایر با عرف و قوانین جاری کشوری باشد منتشر نخواهد شد.


    ارسال دیدگاه

    *

    *

    *

    پیشخوان روزنامه
    پربیننده ترین ها
  • 24 ساعت گذشته
  • هفته گذشته
  • ماه گذشته
  • آخرین خبر
    تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات تبلیغات
    شرکت تهیه و تولید خاک نسوز استقلال آباده حامی معلولین کشور
    طراحی سایت سئو